Obserwuj: Biuro Prasowe Sony Polska

Połączone zmysły: jak muzyka wpływa na nasze kubki smakowe

Komunikat prasowy   •   Cze 18, 2015 10:00 CEST

Od najwybitniejszych kucharzy po małe dzieci — każdy wie, że sól i pieprz to podstawowe ingrediencje w każdej kuchni. Okazuje się jednak, że nie tylko takie dodatki wpływają na smak naszych potraw: niemałe znaczenie mogą mieć także „przyprawy” działające na zupełnie innych poziomach — na przykład muzyka. Wyniki badań profesora Charlesa Spence’a, psychologa eksperymentalnego z uniwersytetu w Oksfordzie sugerują, że nasze jedzenie może być „przyprawiane dźwiękiem”. Spence twierdzi, że kilka kropel opery, szczypta flamenco czy nawet łyżeczka niemieckiego techno do kiełbasy z grilla mogą poprawić wrażenia smakowe.

Naukowiec badał ideę „dźwiękowych przypraw”, wykorzystując muzykę z regionów, z których pochodziły poszczególne potrawy. Okazuje się, że dania kuchni francuskiej lepiej smakują przy akompaniamencie akordeonu grającego francuskie piosenki, podczas gdy Puccini wzbogaca smak włoskich dań z makaronu. Podobne efekty uzyskano, łącząc z odpowiednią muzyką kuchnię niemiecką, hiszpańską i grecką.

Oferowana przez firmę Sony technologia Multi-room może zatem umożliwić autentycznie wielozmysłowe doświadczenie kulinarne — podkreśla naukowiec. — W każdym pomieszczeniu można wykorzystać muzykę w taki sposób, aby podkreślała i wzbogacała smak tego, co jemy. Dzięki temu, że w różnych pokojach możliwe jest odtwarzanie różnych rodzajów muzyki albo tego samego utworu, mogliśmy łatwo przeprowadzić badania, w czasie których uczestnicy wraz ze swoim jedzeniem i napojami przechodzili z pomieszczenia do pomieszczenia, sprawdzając, jak atmosfera tworzona przez muzykę wpływa na odczuwanie smaku.

Trzeba pamiętać, że smak to kwestia zmysłów, a nie ust — dodaje prof. Spence. — To nie język jest odpowiedzialny za jego odczuwanie, ale mózg, który analizuje sygnały docierające z języka i kubków smakowych. Otoczenie ma znaczący wpływ na nasze doświadczenia kulinarne: muzyka może „oczyszczać” podniebienie, wpływać na zmysł smaku, zmieniać sposób jego działania, a także zwiększać intensywność doznań smakowych. Nawet niewielkie zmiany w otoczeniu mogą więc znacząco zmienić odbierany smak dań.

Badania prof. Spence'a wykazały między innymi, że:

  • Słuchanie muzyki klasycznej powoduje, że wina i inne alkohole sprawiają wrażenie trunków wyższej jakości.
  • Przy wolnej muzyce smak dłużej pozostaje w ustach. Z kolei przy żywej, dynamicznej muzyce smak zanika szybciej.
  • Im bardziej podoba nam się muzyka, tym bardziej smakuje nam to, co jemy — to przykład tak zwanego przeniesienia wrażenia. Chodzi o to, że uczucia, które wywołuje w nas muzyka, przenosimy także na to, co w danej chwili jemy i pijemy.
  • Dobór instrumentu pasującego do danej potrawy wzmacnia smak. Wyniki badań sugerują, że na przykład dźwięk fortepianu dobrze pasuje do owoców takich jak jeżyny, brzoskwinie czy maliny — prawdopodobnie chodzi o ich słodki smak.
  • Czasami na odczuwanie smaku mogą wpływać bardzo proste dźwięki. Pomyślmy choćby o odgłosach powstających w czasie gryzienia niektórych pokarmów. Na przykład charakterystyczny odgłos chrupania, jeśli go odpowiednio wzmocnić, znacząco poprawia odczucia smakowe przy jedzeniu chipsów czy świeżych warzyw. „Wiele naszych doświadczeń zmysłowych towarzyszących jedzeniu i piciu działa podobnie”, komentuje prof. Spence. „Wystarczy pomyśleć o przyjemnych doznaniach związanych z kruchością, chrupkością, kremową konsystencją czy musowaniem. Wszystkie one w dużej części zależą od powiązanych z nimi, charakterystycznych dźwięków”.

Firma Sony opracowała technologię Multi-room — odtwarzania dźwięku w wielu pomieszczeniach. Pozwala ona w pełni kontrolować muzykę w całym domu. Podczas obiadu z przyjaciółmi lub w leniwe popołudnie wystarczy połączyć współpracujące urządzenia i słuchać w dowolnym pomieszczeniu wybranej muzyki, tworzącej wspaniałą atmosferę.

Sony oferuje szeroki wybór takich urządzeń i zestawów — od eleganckich, bezprzewodowych głośników, takich jak przenośny SRS-X77 czy obsługujące dźwięk o wysokiej rozdzielczości SRS-X88 i SRS-X99, poprzez amplitunery wielokanałowe STR-DN860 i STR-DN1080 po listwy głośnikowe HT-NT3 i HT-ST9, zestawy muzyczne CMT-SX7 i podstawy pod telewizor z systemem głośników HT-XT3. Co więcej, dzięki technologii Google Cast możliwe jest odtwarzanie muzyki z urządzeń przenośnych z użyciem łącza Bluetooth® i funkcji łączenia jednym dotknięciem przez NFC.

Sony Corporation jest czołowym producentem sprzętu audio, wideo, rozrywkowego, telekomunikacyjnego i informatycznego oraz podzespołów elektronicznych przeznaczonych na rynek masowy i dla odbiorców profesjonalnych. Działalność w segmentach muzyki, filmu, rozrywki komputerowej i Internetu zapewnia Sony wyjątkową pozycję: światowego lidera w branży elektronicznej i rozrywkowej. Skonsolidowany obrót Sony w roku obrachunkowym, który zakończył się 31 marca 2015, wyniósł w przybliżeniu 68 miliardów dolarów USA. Ogólnoświatowa strona www Sony: http://www.sony.net