Obserwuj: Biuro Prasowe Sony Polska

Rodzina kamer Sony Handycam® powiększa się o konsumencki model 4K*

Komunikat prasowy   •   Wrz 04, 2013 16:45 CEST

Firma Sony zaprezentowała swoją pierwszą kamerę 4K z segmentu elektroniki użytkowej: Handycam® FDR-AX1E. Od dziś pasjonaci wideofilmowania mogą więc nagrywać imponujący obraz w formacie 4K, uzyskując niezrównane bogactwo szczegółów i cudowną kolorystykę.

Kamera FDR-AX1E jest wyposażona w przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1/2,3" o sprzętowej rozdzielczości 4K (3840 x 2160) — niezbędnej do uzyskania nadzwyczaj szczegółowego obrazu. Rejestrowany obraz zawiera cztery razy więcej szczegółów niż nagrania w formacie Full HD, a jego przepływność jest dostosowana do olbrzymiej ilości danych w strumieniu 4K 50 kl./s. Zaawansowany procesor obrazu, identyczny ze stosowanymi w profesjonalnych kamerach 4K, z dużą szybkością przetwarza sygnały z przetwornika CMOS i w czasie rzeczywistym generuje finalne klatki obrazu 50p.

Nieskazitelna jakość nagrań to także zasługa wysokiej jakości obiektywu Sony typu G. Konstruktorzy połączyli w nim soczewkę asferyczną ze specjalnym szkłem o bardzo małej dyspersji, uzyskując nadzwyczajne wyniki. Dzięki optymalizacji obiektywu pod kątem rejestracji szczegółów obrazu i kolorystyki, ten pionierski model Handycam® jest prawdziwą klasą dla siebie. Co więcej, 20-krotny zoom optyczny obiektywu umożliwia nastawianie ogniskowych z zakresu od 31,5 do 630 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), a stabilizator Optical SteadyShot utrzymuje stabilność obrazu nawet przy dużym zbliżeniu.

Twórcze możliwości i ergonomia godna sprzętu profesjonalnego

Kamera FDR-AX1E ma kilka funkcji ułatwiających twórcze kształtowanie wyglądu obrazu. Należą do nich trzy filtry ND, służące do korygowania ilości światła docierającego przez obiektyw do matrycy obrazu. Ich cztery ustawienia — wyłączony (przezroczysty), 1/4, 1/16 i 1/64 — dają użytkownikowi możliwość korekty warunków oświetlenia i nastawiania żądanego czasu migawki oraz przysłony nawet w jasne, pogodne dni. Dostępnych jest ponadto pięć funkcji przetwarzania obrazu (balans bieli, gamma, szczegółowość, szczegółowość skóry i macierz), których różne kombinacje pozwalają nadać filmowi oczekiwany charakter i kinowy wygląd.

Z myślą o nadaniu filmowi oprawy dźwiękowej godnej imponującego obrazu 4K, kamera jest wyposażona w zaawansowany wewnętrzny mikrofon oraz w dwa gniazda typu Cannon (XLR), powszechnie stosowane w sprzęcie profesjonalnym. Te ostatnie służą do podłączenia zewnętrznych mikrofonów stereofonicznych, które zagwarantują zrównoważony, zsynchronizowany z obrazem dźwięk, który można miksować z sygnałem z wbudowanego mikrofonu.

Dla ułatwienia zdjęć kamera FDR-AX1E jest wyposażona w dwa dogodnie umieszczone przyciski rozpoczynania/zatrzymywania nagrywania oraz w umieszczoną na uchwycie dźwignię zoomu, szczególnie przydatną przy nagrywaniu z małej wysokości. Przewidziano też dedykowane elementy sterujące do automatycznego/ręcznego nastawiania ostrości oraz siedem przycisków programowalnych, do których użytkownik może przypisać wybrane przez siebie funkcje, między innymi wyświetlanie znaczników, wyświetlanie wzoru zebry, wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów obrazu (peaking), powiększanie obrazu przy nastawianiu ostrości, automatykę ekspozycji, SteadyShot, paski barw i sposób działania lampki nagrywania.

Nośnikiem danych w kamerze FDR-AX1E są karty pamięci XQD™, pozwalające na sprawny, szybki odczyt i zapis filmu 4K. Zastosowanie dwóch gniazd na nośniki danych umożliwia nagrywanie naprzemienne, czyli przełączenie nośnika w trakcie nagrania, bez obaw o wyczerpanie pojemności w środku sceny — jak w profesjonalnych kamerach Sony. Możliwa jest nawet wymiana pełnego nośnika „na gorąco”, gdy trwa zapis na drugiej karcie.

4K: nadzwyczajne wrażenia wizualne

Odtwarzanie nagrań z kamery FDR-AX1E to nic trudnego: do jej połączenia z kompatybilnym telewizorem 4K wystarcza jeden przewód HDMI. Odbiorniki telewizyjne Sony BRAVIA wydobywają pełną jakość nagrań 4K/50p, a wyświetlacz TRILUMINOS Display zapewnia rozszerzoną paletę żywych, realistycznie wyglądających barw.

Z myślą o posiadaczach telewizorów Full HD kamera pozwala także na reprodukcję obrazu 1920 x 1080 — konieczna jest jedynie prosta zmiana trybu wyjściowego.

Do obróbki niezwykle szczegółowego materiału HD nagranego kamerą można użyć dowolnego programu edycyjnego zgodnego z formatem 4K. Oferta takich programów stale się powiększa.

Nowy standard branżowy: HDMI 2.0

Kamera FDR-AX1E będzie zgodna z nową specyfikacją HDMI 2.0, umożliwiającą między innymi łatwe aktualizowane wewnętrznego oprogramowania przez Internet.

Nowo opublikowany przez HDMI Forum standard branżowy HDMI 2.0 pozwala na przesyłanie sygnału 4K/50p jednym przewodem HDMI. Dzięki tej aktualizacji reprodukcja obrazu 4K/50p z kamery możliwa będzie nie tylko na telewizorach BRAVIA 4K, lecz również na innych telewizorach zgodnych z HDMI 2.0.



Nowe, bardzo szybkie karty pamięci XQD™ z serii N — stworzone do nagrań 4K

Firma Sony wprowadza ponadto nową serię bardzo szybkich kart pamięci XQD™ N, które idealnie nadają się do nagrywania obrazu 4K z nowej kamery Handycam® FDR-AX1E.

Pojawią się one w październiku bieżącego roku i będą umożliwiały odczyt z szybkością 120 MB/s oraz zapis z prędkością 80 MB/s (model QD-N64 o pojemności 64 GB) lub 60 MB/s (model QD-N32 o pojemności 32 GB). Tak dużą wydajność przy przesyłaniu danych uzyskano dzięki nowo opracowanemu, inteligentnemu sterownikowi oraz szybkiej, zoptymalizowanej pamięci flash.

Sprzedaż nowej konsumenckiej kamery 4K Sony FDR-AX1E w Europie rozpocznie się na pczątku listopada 2013. Dla zapełnienia pełni wrażeń 4K, urządzenie jest dostarczane w specjalnym zestawie z oprogramowaniem Vegas™ Pro 12 Edit i kartą pamięci XQD™ 32 GB — bez żadnych dopłat.

* Termin „4K” oznacza rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli.

Kamera 4K FDR-AX1E – najważniejsze dane techniczne

Przetwornik obrazu

Przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ typu 1/2,3" wykonany w technologii BSI

Efektywna rozdzielczość obrazu (film)

Około 8,3 megapiksela

Format zapisu filmu

Format XAVC S: MPEG4-AVC/H264

Format AVCHD; MPEG4-AVC/H264 AVCHD 2.0*.

Rozdzielczość obrazu filmowego (nagranie 4K)

3840×2160 60P (150 Mb/s) / 3840×2160 30P (100 Mb/s) / 3840×2160 30P (60 Mb/s) / 3840×2160 24P (100 Mb/s) / 3840×2160 24P (60 Mb/s) / 3840×2160 50P (150 Mb/s) / 3840×2160 25P (100 Mb/s) / 3840×2160 25P (60 Mb/s)

Rozdzielczość obrazu filmowego (nagranie HD)

1920×1080 60P (50 Mb/s) / 1920×1080 30P (50 Mb/s) / 1920×1080 24P (50 Mb/s) / 1920×1080 50P (50 Mb/s) / 1920×1080 25P (50 Mb/s)

Typ obiektywu

Obiektyw Sony typu G (zakres przysłony F1,6 – F3,4)

Krotność zoomu optycznego

20x

Ogniskowa (w przeliczeniu na format 35 mm) (tryb filmu)

F = 31,5 – 630 mm

System nastawiania ostrości

System AF z wykrywaniem kontrastu

Tryby balansu bieli

Automatyczny, zapamiętywanie po naciśnięciu, plener, pomieszczenia, temperatura barwowa

Stabilizacja obrazu

Optical SteadyShot™

Wizjer

Typu 0,45"

Wyświetlacz LCD

Panoramiczny (16:9) wyświetlacz Xtra Fine LCD™ 3,5", 1229 tys. punktów

Format zapisu dźwięku

Linear PCM, 2 kanały (48 kHz / 16 bitów)

Mikrofon / Głośnik

Wbudowany mikrofon stereofoniczny/Głośnik monofoniczny

Gniazdo na karty pamięci

Karta pamięci XQD x2 (do XAVC S)

Memory Stick Pro Duo™ i zgodna z SD/SDHC/SDXC x1 (do AVCHD)*. SD/SDHC/SDXC x1 (użytkowe gniazdo SD)

Gniazda i złącza

Słuchawki (mini jack stereo); analogowe wejście linii (XLR); wejście mikrofonowe (XLR); wejście napięcia stałego; złącze zdalnego sterowania; HDMI; USB; kompozytowe wyjście wideo; stopka akcesoriów

Wymiary
(szer. x wys. x gł.)

Około 189 x 193 x 362 mm (z wystającymi elementami)

Waga (sam korpus)

Około 2440 g

Waga (z dostarczonym akumulatorem NP-F970)

Około 2770 g

Dostarczane wyposażenie

Akumulator NP-F970; zasilacz sieciowy; ładowarka; przewód HDMI; przewód USB; duża muszla oczna; osłona obiektywu; przewód połączeniowy A/V; karta XQD; CD-ROM z licencją; przewód zasilający; instrukcja obsługi

*Uwaga: aktualizacja formatu AVCHD zaplanowana jest na pierwszą połowę 2014 roku