Obserwuj: Biuro Prasowe Sony Polska

Sony powiększa ofertę produktów Cinema Line o pełnoklatkową, profesjonalną kamerę FX6

Komunikat prasowy   •   Lis 17, 2020 16:00 CET

Kamera FX6 łączy najlepszą w branży cyfrową technologię kinową z zaawansowanymi funkcjami przetwarzania obrazu z aparatów bezlusterkowych Alpha™

FX6 — najważniejsze cechy produktu:

  • 10,2-megapikselowy, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ 4K wykonany w technologii BSI
  • Niewielki i lekki korpus zaprojektowany z myślą o mobilności
  • Wyjątkowo wysoka czułość: możliwość rozszerzenia zakresu ISO do 409 600 podczas pracy w bardzo słabym oświetleniu
  • Ponad 15-stopniowy zakres dynamiczny[i]
  • Profil wyglądu obrazu S-Cinetone™ — zastosowany także w kamerze FX9 i inspirowany właściwościami kolorymetrycznymi kamery VENICE
  • Procesor obrazu BIONZ XR™ — wykorzystany po raz pierwszy w aparacie α7S III
  • System automatyki ostrości Fast Hybrid AF — używany również w aparatach α i kamerze FX9
  • Możliwość nagrywania w trybie pełnoklatkowym w formacie 4K 120p / HD 240p z 10-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:2
  • Obsługa sygnałów wyjściowych w formacie do 12G-SDI i 4K 60p 16-bit SDI RAW
  • Współpraca z ponad 50 obiektywami z mocowaniem typu E

Firma Sony oficjalnie zapowiedziała wprowadzenie na rynek kamery FX6 (ILME‑FX6V) — najnowszego produktu z serii Cinema Line, dzięki której doświadczenie firmy Sony w dziedzinie przetwarzania obrazu staje się dostępne dla szerokiego kręgu filmowców i twórców treści.

Seria Cinema Line, do której należą również kamery VENICE i FX9, jest owocem bogatego doświadczenia firmy Sony w cyfrowej produkcji filmowej. Pozwala nadawać obrazowi ceniony wygląd materiałów z tradycyjnych taśm filmowych, a ponadto ma szereg zalet użytkowych: innowacyjną konstrukcję, większą trwałość i łatwość dostosowywania do własnych potrzeb.

Jako produkt z serii Cinema Line nowa kamera FX6 jest oparta na kluczowych technologiach Sony: przetworniku obrazu, procesorze obrazu i systemie AF (autofokus). Współpracuje ponadto z licznymi obiektywami Sony z mocowaniem typu E, dzięki czemu zapewnia elastyczność w procesie twórczym.

— Kamera FX6 jest najnowszym przykładem starań Sony, by pokonywać ograniczenia obecnej technologii przetwarzania obrazu i spełniać potrzeby klientów — mówi Yann Salmon Legagneur, dyrektor ds. marketingu produktu w dziale Digital Imaging Sony Europe. — Wzbogacając serię Cinema Line, chcemy dopomóc filmowcom i twórcom treści w rozwoju niezwykłych umiejętności i talentów. FX6 wykorzystuje potencjał najlepszej na rynku kamery filmowej Sony VENICE i łączy go z najbardziej zaawansowanymi technologiami innowacyjnych aparatów bezlusterkowych Sony α.

Kinowa jakość obrazu z pełnoklatkowej matrycy

Nowa kamera jest wyposażona w pełnoklatkowy, wykonany w technologii BSI przetwornik obrazu CMOS Exmor R™ o rozdzielczości 10,2 megapiksela[ii], cechujący się ponad 15-stopniowym zakres dynamicznym[iii], dużą czułością i niskim poziomem szumów. Bazowa czułość kamery FX6 wynosi ISO 800. Filmując w słabym lub bardzo słabym oświetleniu, można wybrać ustawienie ISO 12 800[iv] lub rozszerzyć czułość do maksymalnie 409 600[v]. Kamera umożliwia nagrywanie obrazu w formatach XAVC All Intra z 10-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:2, w DCI 4K (4096 x 2160 z szybkością do 60 kl./s[vi]), QFHD 4K (3840 x 2160 – z szybkością do 120kl./svi) i FHD (1920x1080 – z szybkością do 240kl./svi) oraz w formacie także XAVC Long GOP z 8-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:0 QFHD 4K (3840 x 2160 – z szybkością do 120pvi) i z 10-bitowym próbkowaniem koloru 4:2:2 FHD (1920x1080 – z szybkością do 240kl./s). Zapis w formacie XAVC Long GOP pozwala na znaczną redukcję rozmiarów plików. Wydajność procesora obrazu BIONZ XR™ — zastosowanego po raz pierwszy w nowym aparacie Sony α7S III — jest nawet czterokrotnie większa niż jego odpowiednika z modelu FS5 II.

W pracach nad kamerą FX6 wykorzystano zaawansowaną technologię przetwarzania koloru, która wcześniej posłużyła do stworzenia najlepszej kamery filmowej Sony VENICE. Nowy model pozwala więc wzbogacać reprodukcję tonalną za pomocą profilu obrazu S-Cinetone™ lub użyć ustawień S-Log3, S-Gamut3 i S‑Gamut3.Cine do zwiększenia elastyczności w postprodukcji. Technologia kinowego koloru w kamerze FX6 jest zoptymalizowana do zastosowań o wysokim standardzie. W pełni wykorzystuje zakres dynamiczny przetwornika i zapewnia maksimum twórczej swobody. Pozwala ponadto z łatwością dopasować materiał filmowy do nagrań z innych z kamer z serii Cinema line.

Zaawansowane funkcje dla filmowców

Kamera FX6 jest wyposażona w system Fast Hybrid AF oparty na imponujących rozwiązaniach z aparatów Sony α, takich jak 627 pól AF[vii] wykrywających fazę w płaszczyźnie ogniskowej z zaawansowaną technologią wykrywania twarzy i system Real-time Eye AF do ustawiania ostrości na oko w czasie rzeczywistym czy ciągłość działania automatyki ostrości, pozwalająca operatorom z łatwością i dokładnie utrzymywać ostrość na szybko poruszających się obiektach. System Fast Hybrid AF obsługiwany jest przez ponad 50 obiektywów obiektywami z mocowaniem typu E dla zapisu do 120k/s obrazu. Kamera umożliwia dokonywanie nagrań 4K (QFHD) w tempie 120 kl./s w celu ich odtworzenia w nawet 5-krotnie zwolnionym tempie.

Nowa kamera FX6 ma wbudowany elektroniczny filtr ND o zmiennej gęstości optycznej, który pozwala z łatwością sterować ilością światła przepuszczanego do przetwornika. Można go regulować ręcznie w zakresie od 1/4 do 1/128 lub przełączyć w tryb automatyczny, uzyskując idealne naświetlenie obrazu i stałą głębię ostrości lub kąt otwarcia migawki, mimo zmieniających się warunków oświetlenia. W połączeniu z bardzo wysoką czułością kamery filtr ten daje niezwykłe możliwości twórcze w niemal każdych warunkach.

Stworzona dla mobilnych twórców

Nieprzeciętna mobilność i funkcjonalność

Kamera FX6 waży zaledwie 0,89 kg i ma wymiary 116 × 153 × 114 milimetrów. Obudowę wykonano z wytrzymałego stopu magnezu, a lekka i kompaktowa konstrukcja ułatwia błyskawiczne rozpoczęcie zdjęć w niespodziewanej sytuacji. System rozpraszania ciepła utrzymuje temperaturę głównych podzespołów w normalnym zakresie roboczym, zapobiegając ich przegrzaniu nawet przy długotrwałym nagrywaniu. Z kolei modularna konstrukcja pozwala z łatwością podłączać uchwyty, wizjery i inne akcesoria oraz instalować kamerę w gimbalach, pod dronami itp.

3,5-calowy wizjer LCD kamery FX6 jest przystosowany do montażu w różnych miejscach na obudowie. Stanowi to dodatkowe ułatwienie w pracy i przy posługiwaniu się dotykowym menu. Dzięki menu szybkiego dostępu z najczęściej używanymi funkcjami operator może jednym dotknięciem zmieniać podstawowe ustawienia, takie jak kodek, tryb odczytu matrycy, rozmiar obrazu, częstotliwość, bazowa czułość ISO, tryb zdjęć i poziomy dźwięku.

Profesjonalne możliwości

Z myślą o zastosowaniach profesjonalnych kamera FX6 jest wyposażona w wyjście 12G-SDI z funkcją reprodukcji 16-bitowego sygnału RAW, wyjście HDMI, wejście i wyjście kodu czasowego, łącze Wi-Fi i czterokanałowy system zapisu dźwięku (przez gniazda XLR, stopkę Multi Interface i wbudowany mikrofon stereofoniczny). Dwa gniazda na nośniki danych współpracują zarówno z kartami CFexpress typu A[viii], wyróżniającymi się bardzo wysoką prędkością odczytu i zapisu, jak i kartami SDXC UHS-II/UHS-I.

Edycję nagrań z kamery FX6 można szybko i wygodnie przeprowadzić w programach Sony Catalyst Browse/Prepare[ix]. Pozwalają one między innymi importować dane o stabilizacji obrazu, by na ich podstawie przekształcić nagranie w niezwykle płynny i stabilny materiał filmowy. Dedykowany przycisk Clip Flag umożliwia oznaczanie wybranych ujęć w celu ich łatwego filtrowania i wyszukiwania w programach Catalyst Browse/Prepare. Uwzględniane są również metadane dotyczące obrotu kamery, nie ma więc potrzeby uprzedniego obracania nagrania. Zgodność z aplikacją mobilną Sony Content Browser oznacza łatwość zdalnego sprawdzania i regulowania ostrości, przysłony i ogniskowej[x].

O serii Cinema Line

Cinema Line to seria profesjonalnych kamer, które dzięki bogatemu doświadczeniu firmy Sony w cyfrowej produkcji filmowej pozwalają uzyskać obraz o wyglądzie jak z taśmy filmowej. Zapewniają również większą funkcjonalność i niezawodność, by spełnić zróżnicowane potrzeby wymagających twórców.

Do serii Cinema Line należy także cyfrowa kamera filmowa VENICE, którą cenią sobie twórcy filmów fabularnych i seriali, oraz profesjonalna kamera FX9, chętnie stosowana w produkcjach dokumentalnych i serialowych. Nowa kamera Sony FX6 jest pomyślana jako uniwersalne narzędzie dla twórców, którzy opowiadają za pomocą obrazu.

Materiały poświęcone serii Cinema Line, kamerze FX6 i innym produktom Sony można znaleźć w witrynach www.sonycine.com i www.alphauniverse.com — źródłach wiedzy i inspiracji dla wszystkich fanów technologii Sony do fotografowania i tworzenia treści.

Filmową prezentację produktu można obejrzeć pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=l0asz2VuXIg&feature=youtu.be 

[i] Dotyczy krzywej S-Log3. Test Sony.

[ii] Rozdzielczość całkowita 12,1 megapiksela

[iii] Dotyczy krzywej S-Log3. Test Sony.

[iv] Filmowanie z użyciem krzywej S-Log3

[v] Filmowanie w trybie SDR/HDR

[vi] Przycinanie obrazu o 10%

[vii] Maksymalna liczba pól AF i pokrycie obszaru. Wartości zależą od trybu zapisu.

[viii] Do nagrywania w formatach XAVC-I QFHD 100/120 kl./s i XAVC-I FHD 150/180/200/240 kl./s niezbędne są karty CFexpress typu A.

[ix] Wymagany jest pakiet Catalyst w wersji 2020.1

[x] Wymagane są kompatybilne kamery, piloty, smartfon i aplikacje.

Sony Corporation jest czołowym producentem sprzętu audiowizualnego, rozrywkowego, telekomunikacyjnego i informatycznego oraz podzespołów elektronicznych przeznaczonych na rynek masowy i dla odbiorców profesjonalnych. Działalność w segmentach muzyki, filmu, rozrywki interaktywnej i Internetu zapewnia Sony wyjątkową pozycję: światowego lidera w branży elektronicznej i rozrywkowej. Skonsolidowany obrót Sony w roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2018 r., wyniósł w przybliżeniu 77 miliardów dolarów USA. Ogólnoświatowa strona www Sony: http://www.sony.net/