Obserwuj: Biuro Prasowe Sony Polska

Sony wprowadza system „360 Reality Audio”: źródło nowych wrażeń muzycznych w trójwymiarowym polu dźwiękowym tworzonym przez technologię obiektowego dźwięku przestrzennego Sony

Komunikat prasowy   •   Sty 08, 2019 02:25 CET

Nowy ekosystem muzyczny do tworzenia i rozpowszechniania treści oraz odtwarzania muzyki

Tokio — Firma Sony wprowadza system audio o nazwie „360 Reality Audio”, dzięki któremu słuchacze czują się otoczeni dźwiękami dobiegającymi ze wszystkich stron. Źródłem tych nowych wrażeń jest technologia obiektowego dźwięku przestrzennego ogłoszona przez Sony na targach CES 2019 w Las Vegas.

Sony współpracuje z czołowymi wytwórniami fonograficznymi, serwisami muzycznymi1 i innymi podmiotami z branży muzycznej nad stworzeniem ekosystemu 360 Reality Audio, który obejmowałby tworzenie, rozpowszechnianie i odtwarzanie materiałów muzycznych. Sony zajmuje się także promowaniem tych nowych doznań muzycznych wśród twórców, wykonawców i miłośników muzyki, aby stworzyć nowy świat rozrywki muzycznej.

— Cieszymy się, że możemy uczestniczyć w tym nowatorskim przedsięwzięciu, które stworzy zupełnie nowe możliwości odbioru muzyki — mówi Bernhard Grill, kierownik działu technologii audio i multimedialnej w Instytucie Fraunhofer IIS. — System Sony 360 Reality Audio, oparty na technologii MPEG-H 3D Audio, zapewnia słuchaczom doznania muzyczne na najwyższym poziomie twórczym i technicznym. Dzięki zgodności z obiektowym dźwiękiem przestrzennym MPEG-H partie wokalne i instrumentalne oraz efekty można rozmieszczać w dowolny sposób, zapewniając słuchaczom niespotykane wrażenie otoczenia dźwiękami. Dzięki 360 Reality Audio firma Sony oferuje pionierską usługę zarówno miłośnikom muzyki, jak i jej twórcom.

— Sony Music ma przyjemność współpracować z Sony Corporation nad rozwijaniem systemu 360 Reality Audio — mówi Dennis Kooker, prezes działu Global Digital Business & U.S. Sales w Sony Music Entertainment. — Od dawna jesteśmy zwolennikami rozwiązań audio o wysokiej jakości, które wzbogacają doznania słuchaczy. Ten trójwymiarowy format dźwięku będzie kuszącą propozycją dla osób poszukujących silniejszych przeżyć przy słuchaniu ulubionych utworów. Mamy nadzieję na rozwój współpracy z serwisami muzycznymi, który zaowocuje udostępnieniem nagrań naszych wykonawców w formacie 360 Reality Audio w strumieniowej transmisji.

1: Planowane jest rozpowszechnianie w czterech serwisach: Deezer, nugs.net, Qobuz i TIDAL.

  • Co to jest 360 Reality Audio?

360 Reality Audio to system, który dzięki technologii obiektowego dźwięku przestrzennego Sony zapewnia bogate i intensywne przeżycia muzyczne, jak podczas koncertów na żywo.

360 Reality Audio umożliwia wykonawcom i twórcom muzyki tworzenie 360-stopniowej przestrzeni dźwiękowej poprzez uzupełnianie źródeł dźwięku — partii wokalnych, chórków, dźwięku instrumentów itp. — informacjami o ich położeniu (odległości i kącie) w celu uzyskania żądanego efektu twórczego i artystycznego. Słuchając takich nagrań, można uzyskać wrażenie „zanurzenia” w dźwięku dobiegającym ze wszystkich stron, zgodnie z zamysłem twórcy.

O ekosystemie muzycznym 360 Reality Audio firmy Sony

Tworzenie treści

Sony dostarczy narzędzia do tworzenia treści. Będzie też współpracować z czołowymi wytwórniami fonograficznymi przy przygotowywaniu muzyki i jej przekształcaniu w materiał 360 Reality Audio. Dostarczone przez Sony narzędzia pozwolą ponadto przekształcać na format 360 Reality Audio wcześniejsze nagrania, dokonane w formacie wielościeżkowym.

Format dystrybucji

Sony planuje udostępnić format zoptymalizowany pod kątem rozpowszechniania muzyki. Będzie on oparty na otwartym standardzie dźwięku MPEG-H 3D Audio i zostanie opracowany we współpracy z instytutem Fraunhofer IIS, wchodzącym w skład jednej z największej w Europie organizacji wspierających badania stosowane.

Serwisy rozpowszechniające treści 360 Reality Audio1

Plany zakładają dystrybucję materiałów zgodnych z 360 Reality Audio w ramach płatnych abonamentów oferowanych przez serwisy muzyczne.

Współpracujące urządzenia

Sonyrozważa zapewnienie obsługi nowych materiałów muzycznych przez różne urządzenia audio. W pierwszej kolejności prace nad odpowiednią technologią będą ukierunkowane na słuchawki i głośniki.

W przypadku słuchawek odtwarzanie treści 360 Reality Audio i uzyskanie pola dźwiękowego o niespotykanym przedtem realizmie nie będzie uwarunkowane posiadaniem dedykowanego urządzenia.W celu osiągnięcia najlepszych możliwych wrażeń trzeba będzie natomiast przeprowadzić pomiary indywidualnych właściwości słuchu użytkownika i dostosować do nich przetwarzanie sygnału. Sony opracowuje aplikację, która pozwoli na sfotografowanie uszu smartfonem i analizę ich właściwości słuchowych w celu optymalizacji doznań.

Reprodukcję nagrań 360 Reality Audio umożliwią systemy głośników emitujące dźwięk we wszystkich kierunkach.

Odtwarzanie treści 360 Reality Audio będzie możliwe także z produktów audio innych producentów, pod warunkiem ich zgodności z formatem reprodukcji Sony. W przypadku słuchawek możliwość odtwarzania takich treści zapewnią odpowiednie aplikacje dostępne w serwisach muzycznych.1

  • Dalsze informacje znajdują się na poniższej stronie internetowej:

Oficjalna strona internetowa 360 Reality Audio: https://www.sony.net/360RA/

*Wszystkie wymienione nazwy produktów są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi Sony Corporation lub odpowiednich właścicieli.

Sony Corporation jest czołowym producentem sprzętu audiowizualnego, rozrywkowego, telekomunikacyjnego i informatycznego oraz podzespołów elektronicznych przeznaczonych na rynek masowy i dla odbiorców profesjonalnych. Działalność w segmentach muzyki, filmu, rozrywki interaktywnej i Internetu zapewnia Sony wyjątkową pozycję: światowego lidera w branży elektronicznej i rozrywkowej. Skonsolidowany obrót Sony w roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2018 r., wyniósł w przybliżeniu 77 miliardów dolarów USA. Ogólnoświatowa strona www Sony: http://www.sony.net/